Nastya, a circus performer from Penza, in her dressing room. She used to be a gymnast, but as she got older, she started to work with the dogs. Circus in Avtovo, Saint-Petersburg, 2007
Julia, a 24-year-old patient of the mental hospital in Peterhof. Her parents abandoned her when she was born. She met them for the first time that very year, in 2005. Saint-Petersburg, 2005

Eine kleinwüchsige Frau sitzt in ihrer Garderobe und wartet auf den nächsten Auftritt im Liliputanerzirkus. Perfekt geschminkt, in Einsamkeit gehüllt. Der Transvestit raucht vor dem Eingang eines Clubs. Lasziver Blick, Qualm steigt aus dem Bild. Die Mädchenfrau ohne Zähne kettet ihre Puppe an den Baum. Die Freude ist groß. Und im Irrenhaus führen die als Affen verkleideten Patienten ein Stück auf. Allesamt Geschichten von Außenseitern, auf die selten dein Blick fällt. Orte am Ende der Welt, Orte am Rande des Bewußtseins; hier findet die Fotografin Alexandra Demenkova ihre Helden, hier drückt sie auf den Auslöser. Take a walk on the other side.

«I started to do my first photographic projects in Russia, in Saint-Petersburg and in the region, near the town where I was born. It happened naturally because of the fact that I didn't have an opportunity to travel at the time, and it turned out to be a great advantage – I knew about the places which remain non-existant for most people, thus, in a way, I photographed a parallel reality. This became a continuous quest for exploration - meeting people who live hidden and unnoticed by society. This experience was eye-opening for me. It made me realise a lot of things; it made me think how fragile this world of relative stability created by our families is, how thin is the borderline between health, both mental and physical, and sickness; the normality of everyday life and misery; freedom and lifetime imprisonment. In the stories and in the lives of the people I saw hope and despair; all the possible emotions and situations that I heard or read of, now were not on the pages of the books, on a television screen, on a theatre stage, but here they were, in front of me, real, the first-hand experience of life, without any intermediaries.»

 

Some of the photographs where taken during Amsterdam GayPride 2009. During the GayPride police handed out postcards and badges that read – «if you are discriminated because you are gay, call the police, if you want to talk with a gay-policeman, call special line … ». Moscow GayPride 2009 was wiped away by the police.

Auf der Suche nach Parallelrealitäten macht Demenkova Momentaufnahmen von gestrandeten Gestalten, lässt diese wie lyrische Metaphern anmuten. Grobkörnig mit partiellen Unschärfen offenbaren die Fotografien Geheimnisse, schwarz-weiß schleichen sie sich am Verstand vorbei. Im nächsten Augenblick löst sich alles auf. Die Menschen sind weg. Aus dem Bild heraus. In ihr Leben zurück. In deinem Herzen Spuren hinterlassend. „Eine Fotografie ist ein Geheimnis über ein Geheimnis: Je mehr es einem erzählt, desto weniger weiß man.“ sagte einst die Fotografin Diane Arbus. Und hatte wohl recht.

Mehr Fotos von Alexandra Demenkova unter:

www.lightstalkers.org/alexandra_demenkova